Motor : Nem rossz kis gpezet |
Nem rossz kis gpezet
A Yamaha fz6-os ellenfele ez a 600-as GSR
A Suzuki szerencsre megunta, hogy az sreg Bandit rendre alulmarad a kzpkategris gpek versenyben, ezrt 2006-ban piacra dobta a 600 kbcentis GSR-t. Az jdonsgot kiprblva szles vigyor maradt kicsiny rovatunk minden tagjnak arcn, mg annak ellenre is, hogy a motor letagadhatatlanul skizofrn.
A kzpkategris sorngyes csupasz motorok piacn a Suzuki mr hossz vek ta csak a 600-as, majd legutbb egy kicsit felfrt s tpofozott 650-es vltozattal volt jelen, mg a konkurencia csak gy ontotta s ontja az egyre modernebb s izgalmasabb paripkat. A Yamaha plds munkt vgzett a 600-as Fazerrel, a Kawasaki valsggal letarolta a piacot a kiss felpumplt Z 750-nel, mg a Honda - az rk klasszikusa, a 600-as Hornet mell - nemrgiben piacra dobta a CBF 600-at, hogy csak a japn konkurenseket vegyk szmba.
A Suzuki mrnkei szerencsre nem a harakirit vlasztottk, hanem lzas munkba fogtak s dicsretes mdon abbl mertettek, amiben a legjobbak kztt tartjk ket szmon, nevezetesen a sportmotorokbl. Ennek szellemben a tavaly bemutatott, s az v els hnapjaitl mr nlunk is kaphat GSR a 2005-s vjrat 600-as GSX-R szupersportgp blokkjt rklte meg egy kiss "lebuttva" s tfargicslva, hogy jobban muzsikljon az alacsonyabb s kzps fordulatszm-tartomnyban. A vgeredmny 98 ler lett 12 000-es percenknti fordulat mellett s 64,7 Nm-es nyomatk 9600-nl.
A vz masszv alumnium elemekbl lett sszehegesztve, akrcsak a hts lengkar, amely mg egy fels merevtssel is bszklkedhet, ami tbb mint ignyes megolds ebben a kategriban. Htul hagyomnyos kzponti rugstag kapott helyett, nem teljesen kzpen, hogy legyen helye a kipufog gyjtcsvnek, amely a hengerekbl egyenesen a farokidom al begymszlt dobba fut bele. Ez utbbi egybknt szp mretesre sikerlt darab, br ez csak akkor ltszik, ha leguggolunk a GSR mell s vetnk al egy szemrmetlen pillantst.
A klvilg mindenbl csak kt apr csvet lt a motor fenekn, melyek a szintn kerek fk, illetve helyzetjelz lmpkat, pontosabban ledeket fogjk kzre. Ez a ngy htrafel meredez cs egybknt a motor egyik legszebb s legizgalmasabb eleme, br hasonl megoldsokkal azrt mr korbban is lehetett tallkozni nhny bringn.
A GSR fizimiskjt szemllve a nhny ve bemutatott B-King tanulmny ugorhat be, de korntsem sikerlt olyan brutlisra, mint az a Hayabusa-blokkos szrnyeteg. Az sszkp szmomra vegyes, ugyanis vannak szerethet rszletek a motoron, de akad nhny kifejezetten gagyi megolds is, de ezekrl ksbb.
A hagyomnyos pts els villn llthat a rug elfesztse, a szrak kztt pedig - min meglepets - a GSX-R hromklls felnije fityeg. Az els fkek - mai szemmel nzve - nem tl ltvnyos darabok, pedig a Suzuki elszeretettel pakolja klnbz modelljeire, ilyen ngydugattys Tokico-nyergeket lehet pldul ltni az ezres SV-n is, de nem is olyan rgen mg a 750-es GSX-R sorozaton is ilyen darabok voltak, nyilvn van mg pr raklapnyi a Suzuki raktraiban...
Na ennyit a szraz tnyekrl, most lssuk, hogyan is muzsikl a kis hatszzas a gyakorlatban, ugyanis ebben a szezonban rovatunk egy tzpiros GSR-t fog gytrni, amely jelenleg a bejrats knyes fzisnl tart.
A piros-ezst s fekete sznekben pompz gp kicsomagolsa s mszaki vizsgztatsa utn jhetett a motor s a boldog tesztel letnek egyik legszebb momentuma; kulcstads, az els berffents, elrzkenyls, majd srgs tankols.
A GSR sokkal filigrnabb s kisebb az letben, mint a kpeken, ez az rzs radsul csak fokozdik, ha vesznk egy lprbt, mert akkor szinte "elveszik" az ember alatt a masina. Az n 187 centimnek egy kicsit alacsony a mindssze 785 mm-es lsmagassg, radsul a lbtartk sportosan magasra kerltek, gy derktl lefel kuporgunk, e fltt viszont egyenes httal, ellazultan kapaszkodhatunk a kormnyba.
A GSR-nek ugyan nincs olyan darzsdereka, mint a Kawasaki ER-6n-nek, vagy a Honda Hornetnek, m a lendletesen kiszlesed tank ellenre sem kell rajta terpeszteni, egy kis megszoks utn szinte a motor rsznek rezzk magunkat. Ebben nagy szerepe van annak is, hogy a GSR-rel hihetetlenl knny kzlekedni, elinduls utn a motor rejtlyes mdon megsznik 183 kilsnak lenni s olyan rzst nyjt, mint egy megbokrosodott BMX kerkpr.
A nemes felmenkkel bszklkedhet blokk egy vrbeli GSX-R-tl elvrhat gonosz morgssal kel letre a mr szinte ktelez enyhe csrmplssel a httrben. A hts nyereg al rejtett mretes dob szemrmesen visszafogja a motor hangjt, de aki blsebb orgnumra vgyik, az vlaszthatja pldul a japn Yoshimura rendszert kt pici csvel, szp is, j is, kr, hogy mregdrga.
Az els kilomterek ugye a bejrats knyes odafigyelsvel teltek, a gpknyv szerint 800 km-ig maximum htezerig, 800 s 1600 km kztt pedig 10 500-ig lehet elprgetni a motort, amely egybknt vgan elforog 14 000-ig is. Ennek szellemben jrtunk el az els 800 km alatt, hatodikban ez 130 km/rs maximum sebessget jelentett, ami elvileg ugyan bven elegend, m a motor prgs karakterbl addan mgis megvlts volt a 800 km elrse.
Nem arrl van sz, hogy a GSR nyomatkszegny lenne alul, hanem arrl, hogy a teljestmny olyan szpen s egyenletesen emelkedik a fordulatszmmal egytt, hogy komoly lelkier kellett a gz elvtelhez. 5 s 6 ezer krnykn finom vibrci jelentkezik, ami a komforton nem ront ugyan, de kiss "ksss teszi" a visszapillant kpt, amelybl mr alapesetben is jelents rszt kitakar a vllunk. A kt manyag visszapillant hibalistjt csak tovbb nveli, hogy bitang randra sikeredtek, megoldsknt persze van kecses gyri extra is, rthetetlen, hogy mirt nem azok kerltek alapesetben a gpre.
Ugyancsak fekete pont jr a nyereg ezstszn bettjrt, csak tarkabarka lesz tle a motor s mr nhny 100 km utn elkezdett elsznezdni pr helyen a hasznlattl. Hasonl gagyi benyomst kelt a tankra szerelt s az index hznak sznt frccsnttt manyag elem, amely - akrcsak a nyereg - minden GSR-en ezstsznben pompzik.
Szerencsre a GSR mindent megtett eddig, hogy az n kispolgri kifogsaimat a menetteljestmnyeivel kompenzlja, ezrt jelen pillanatban, az ezres szerviz eltt, mr gy ll a dolog, hogy kezdem szpnek ltni a masint a nagy rzsaszn kdben. Az ok a mr elbb emlegetett elkpeszten knny kezelhetsg s a hihetetlenl j teljestmnyleads, br errl ksbb, remlhetleg nhny nap s pr szz km mlva tudok rdemben nyilatkozni. Eddig annyi derlt ki a nhny esetben beszrt kigyorsts sorn, hogy a hatezerig szpen, brsonyosan lpeget motor nyolcezertl tvltozik, eljn belle - a reklmanyagokon is hangslyozott - lncos kutya, s gy nekiiramodik, mintha cszlibl lttk volna ki. A fenti krkp meglehetsen egyrtelm: a GSR menthetetlenl skizofrn, alul egy kellemes bartsgos vrosi cirkl, 8000 ezer fel prgetve s tartva pedig rlt mokfutsra alkalmas szerkezet.
s, hogy milyen egy ilyen beteggel a mindennapi lt, st egy kiads plyanap? A folytatsbl minden kiderl
|