Kawasaki er6n
a suzuki sv650 bandit ellenfele
A tavaly nyrvgi rvid menetprba utn most a szezon elejn egy hosszabb teszt erejig is kiprblhattuk a Kawasaki ER-6n-t. A paripa maradt a rgi, remek darab, a hazai utak tbbsgre azonban sajnos ki lehetne rakni a motorozsra alkalmatlan tblt. |
|
Motoros pajtsaim s ismerseim kztt vgzett reprezentatv felmrsem szerint a tavaly bemutatott Kawasaki ER-6n-t vagy utljk egyedi formavilga miatt, vagy egyszeren rajonganak rte, de semlegesen szinte senki sem tudta szemllni a gpet. Az arnyok tisztzshoz azrt hozztartozik, hogy pozitv visszajelzsbl lnyegesen tbb volt, st akadt olyan is, aki kizrlag a fotk alapjn trt plct a motor felett, de amint lben megltta a tesztelsre kapott Kavszt, rgtn tllt a rajongk tborba. Akrhogy vlekednek is az ER-6n-rl, annyi bizonyos, hogy btor hzs volt a Kawasaki rszrl a belpmotorok kztt egy ilyen egyedi formatervvel eljnni, le a kalappal!
Az n vlemnyem termszetesen nem szmt, ezrt most jjjn a motor praktikus oldala, azaz hogy hogyan szuperl az ER-6n akkor, amikor nem a napsttte Brzsnyben szguldozik vele a szerencss tesztpilta, hanem a szrke htkznapokon, esben kell vele lavrozni az ll kocsisorok kztt. A vlasz egyszer: remekl, m ennyit nyilvn nem lehet elstni teszt cmn, ezrt inkbb kifejtem.
Az ER-6n titka szerintem abban rejlik, hogy kln-kln brmelyik alkatrsznl lehet jobbat tallni a kategrijban - ersebb motor, jobb fk, masszvabb vz, stb. -, m ahogy ezek sszerakva egytt dolgoznak, az szinte hibtlan. A motort hihetetlenl knnyen lehet doblni egyik kanyarbl a msikba, ezrt aki ennl egyszerbben vezethet gpet szeretne, az inkbb ljn fel egy krhintra, vagy fel se lljon a kanaprl!
A knny kanyarods elssorban a motor j slyelosztsnak s futm-geometrijnak ksznhet, elbbit az alacsonyra beptett, kompakt kis kthengeres blokk szavatolja, utbbit a jl beltt villaszg s a masszv hts lengkar. Az alacsonyabb slypont rdekben a kipufog dobjt is a motor al dugtk, amely els rnzsre gy fest, mint egy mregdrga kmmhold s egy high-tech termosz keverke. Persze a mregdrga s titkos mholdak nem adnak ki magukbl olyan szvdert hangokat, mint a Kawa dobja, amely mr alapjraton s alacsonyabb fordulaton is meggyzen drmg. Persze az igazi egy j kis nyitott cs lenne, csak ht akkor meg mi lesz a krnyezetvdelemmel meg a szomszd nehezen elalv gyerekseregvel, m ha valakinek ott ll majd a garzsban egy ER-6n, bizonyra tudni fogja a vlaszt. |
Az lnok utak s a futm |
<< 2/3 oldal >> |
Citromsrga sznben pompz tesztmotorunk egybknt szinte az sszes ltez gyri extrt megkapta - pici index s tkrk, csomagtart, bukgomba, tankpad, feliratos kormnybilincs - egyedl csak a plexi maradt le rla, m a kpeket nzegetve eme amgy praktikusnak tn darabrl, taln nem is olyan nagy baj...
A motorra rpattanva rgtn eljttek a tavalyi emlkek: filigrn kis gp, alacsony lspozci s remnyteli motorhang. Az els kilomterek alatt az tnik fel, hogy nem tnik fel semmi, minden annyira kzre ll s knnyen megy, hogy csak a motorozsra lehet koncentrlni, ami Magyarorszgon, de klnsen Budapesten letbevg lehet, hiszen hol egy ktyrendszer, hol egy ktyt kikerl auts, hol mind a kett egyszerre tr a sorok kztt cikz motoros letre. A futm becsletre legyen mondva, hogy derekasan kzd a barzdk, lyukak, csatornafedelek s rg nem hasznlt snek lnok seregvel, m egy id utn sajnos is feladja a harcot, s nagy hintzsok kzepette doblja a motorost a levegbe.
Jobb minsg aszfalton, kemnyen hajtva a gpet azrt mr kiderl, hogy a rosszabb ton mg knyelmes futm itt mr tl puha, sajnos azonban az els villn nem lehet lltani, gy vagy vissza kell venni a tempbl, vagy hozz kell szokni a motor "zsels elejhez". Ez a bizonytalansg klnsen nagyobb tempnl rombolja a gp s motoros kztt kialakult bizalmat, amikor a vgsebessget prbltam egy autplyn (212 km/ra dobozzal), akkor kifejezetten ijeszten viselkedett a motor eleje, de ht ugye nem kell ennyivel szguldozni...
A kthengeres, soros blokk egybknt remek konstrukci, nem jr ugyan olyan finoman, mint egy sorngyes, viszont kisebb s nyomatkosabb, legalbbis ami a fordulatszm alsbb tartomnyt illeti, s ez a mindennapos szaladgls sorn remekl jn. Mr alapjrattl szpen hz a 72 lovas blokk, 4 ezer krnykn rkezik egy finom, alig rezhet vibrci, majd 6-7 ezer krnykn minden kisimul s felgyorsul. A lendlet olyan 9 ezerig tart, eddig nagyjbl tartja is a lpst egy hasonl lkettrfogat ngyhengeressel, e fltt azonban mr csak bmbl a Kawa, de nem megy, nem is rdemes erltetni, aki a vist motorban leli rmt, ne ezt a konstrukcit vlassza!
Hiba a gynyr, cakkos els fktrcsa, az els villra szerelt ktdugattys Tokico nyergek els blikkre ijeszten kevsnek tnnek, m menet kzben szerencsre kiderl, hogy a ltszat csful csal, ugyanis a fkrendszer ereje tkletesen elg a mindssze 174 kils (szrazon) gp s a rajta feszt motoros lendletnek megtrshez.
A fogyaszts 5,5 s 6,5 liter kztt mozgott a jobb csukl hasznlattl s a forgalmi helyzettl fggen, m ez az rtk valsznleg mg akr literekkel is nvelhet, illetve cskkenthet egy-egy plyanap vagy szeld orszgti cirkls sorn. A motor egybknt tkletesen alkalmas a hosszabb trkra is, n csupn azrt nem indulnk el vele vilg vgre, mert nekem tl alacsony az lspozci, gy egy id utn elg zsibbaszt a gp, de egy extraknt rendelhet magasabb nyereggel orvosolhat lenne a problma.
gy a vgn persze marhasg lenne elstni azt a kzhelyet, hogy az ER-6n brkinek ajnlhat, hiszen nem, m ennyi pnzrt az ember egyszerre kap egy klnleges formj paript s egy remekl vezethet motort, amely tkletes a mindennapi ingzshoz, trzshoz, s akkor sem kell megijedni, ha nhny kanyar tnik fel a lthatron. A kthengeres ellenfelek kzl egyedl csak a nagy klasszikus, a V2-es Suzuki SV650 jhet mg szmtsba, m annak az idei csupasz vltozata egy hajszllal drgbb, s kzel sem olyan izgalmas a klseje. Kvncsian vrom, hny ER-6n fog szaladglni nyr vgre az utakon! |
Motor: soros, kthengeres, vzhtses, hengerenknt 4 szeleppel, egy kiegyenslyoz-tengellyel zemanyag ellts: befecskendezs, 2 darab 38 mm-es toroktmrvel Lkettrfogat: 649 kbcentimter Furat x lket: 83 x 60 mm Legnagyobb teljestmny: 72 LE (53 kW) 8500/min-nl Legnagyobb nyomatk: 66 Nm 7000/min-nl Vz: acl zrtszelvny s csvz Els futm: 41 mm-es teleszkpvilla Hts futm: oldalt elhelyezett rugstag, llthat elfesztssel Els fk: 300 mm-es trcsk ktdugattys sznyergekkel Hts fk: 220 mm-es trcsa egydugattys fknyereggel Kerekek: ell 120/70-17, htul 160/60-17 Dunlop D 221 Tengelytv: 1405 mm lsmagassg: 785 mm Szraz tmeg: 174 kg Tank kapacits: 15,5 l
r: 1 625 000 Ft, regisztrcis adval Importr: DMC Kft.
|